Mi si臋 zawsze chart marzy艂...
Co do artyku艂u, to jak ju偶 kilka os贸b mnie poprzedzi艂o - du偶o b艂臋d贸w nawali艂e艣, ale ju偶 p贸艂 biedy o tym. Nie wiem sk膮d ty wzi膮艂e艣 takie wiadomo艣ci jak chart 80 ccm i 110 ccm, takie co艣 nie istnia艂o. Jakby ci tutaj kto艣 napisa艂 偶e by艂 Charty z cylindrem MZ 250 to te偶 by艣 to wpisa艂 do artyku艂u?
Dalej, ten 3 - ko艂owiec to by艂 dezamet morodywan, nie Romet, bo on by艂 produkowany ju偶 po upadku Rometa ( o ile si臋 nie myl臋), zastosowany by艂 tam silnik 027 (wersja B? ale to nie pewne) 3 lub 4 biegowy ale z dmuchaw膮 tak jak w Simsonie Schwalbe.
Jak dla mnie 1 by艂o absurdem - Chart by艂 poprostu kopi膮 simsona. Romet widzia艂 jak dobrze si臋 sprzedaj膮 simsony i postara艂 si臋 stworzy膰 podobny projekt, lecz baza by艂a na Simsonie S50 a nie S51, i to w艂a艣nie z S50-k膮 mo偶na por贸wnywa膰 Charta. Prawda jest taka 偶e polacy nigdy nie potrafili czego艣 w艂asnego stworzy膰 i zawsze musieli kopiowa膰 innych, niestety Polska by艂a wtedy biednym krajem. Silnikowo jest bardziej zbli偶ony ju偶 do S51, ale og贸lnie pierwowzorem mia艂a by膰 S50-ka. Romet Chart 310 w swoim 1 wydaniu ( widocznym na fotach kt贸re poda艂e艣) mia艂 cylinder z Simsona S50, poniewa偶 by艂a to konstrukcja (silnikowo oczywi艣cie) z kilku motorower贸w. Wiem 偶e na konkurencyjnym forum du偶o os贸b si臋 k艂贸ci艂o 偶e to nie jest S50, ale zazik (kto zna ten zna, by艂 w Legendach PRL-u w odcinku o Charcie), i kilka innych u偶ytkownik贸w oraz ja wiemy 偶e by艂 to na 10)% cylinder z S50ki. Ale silnik w prototypie r贸偶ni艂 si臋 od produkowanego p贸藕niej 027.
Teraz do silnika Charta. Do silnika 027 idzie w艂o偶y膰 cylinder z S51 bez przer贸bek (to znowu udowadnia to 偶e Polacy lubili kopiowa膰 czyje艣 projekty), wiem, bo widzia艂em i mam znajomego kt贸ry na takim cylku je藕dzi, w dodatku to 60/4/3 z cylindra DDR. Pono膰 po drobnych przer贸bkach mo偶na te偶 przypasowa膰 wa艂 z S51. Istnieje te偶 mo偶liwo艣膰 przypasowania zap艂onu z simsona po lekkich przer贸bkach ( skoro da si臋 z charta przypasowa膰 do simsona to dzia艂a to i w przeciwn膮 stron臋), jednak jest to wg. mnie debilizmem, bo jednak zap艂on chart mia艂 lepszy (opr贸cz tego 偶e by艂 6V a sim mia艂 i 6V i 12V), poniewa偶 magneto by艂o du偶o wytrzymalsze, l偶ejsze a odcinka by艂a dopiero przy 12 000 o/min. Skrzynia 3B to znowu nawi膮zanie do S50ki. Co prawda Polacy starali si臋 zatuszowa膰 sw贸j plagiat buduj膮c silnik na odwr贸t jak w simsonie, czyli zap艂on, z臋batka po lewej stronie ramy, a sprz臋g艂o i uk艂ad przek艂adniowy (Ja to tak nazywam
) po prawej stronie. Wizualnie chart mo偶e r贸偶ni艂 si臋 od sima ale te偶 niewiele. Stacyjka w identycznym miejscu, prze艂膮czniki na kierownicy bardzo podobne do simsonowskich, kierunkowskazy podobne, og贸lnie by艂a to jedna wielka kopia simsona.
Lagoon, Chart by艂 podobny do simsona, cz臋艣ci pasowa艂y z jednego motoroweru do drugiego, wizualnie mo偶na zrobi膰 z Charta simsona i na odwr贸t. Nie wiem czy widzia艂e艣 mojego simsona, ale ja mam bak z charta (tak ju偶 go kupi艂em, ale b臋dzie wymieniany) i jest dosy膰 podobny do charta, tak samo mo偶na w艂o偶y膰 bak z S51 do Charta. Nawet mocowa艅 do silnika nie trzeba mocno przerabia膰 podczas swapu silnika simsonowskiego do Charta, tylko ko艂o obr贸ci膰, bo z臋batka tam jest z drugiej strony.