W艂a艣nie podobno masakralnie du偶o daje
DD
"Z g贸ry ostrzegam, 偶e to co proponuj臋 to temat dla wytrwa艂ych i gotowych na wszystko - opisana przer贸bka to dobry tydzie艅 d艂ubania, nieprzespane noce, jednym s艂owem - szlak dla prawdziwych twardzieli Wink Ale jak kto艣 jest naprawd臋 uparty i ma cylinder kt贸ry le偶y bezu偶ytecznie+duu偶o wolnego czasu+mikroszlifierk臋 , mo偶e si臋 skusi膰 na przer贸bk臋 kt贸r膮 opisuj臋. Ja nie zd膮偶y艂em doko艅czy膰 swojej (wyjazd z domu na d艂ugie miesi膮ce zaraz po tym jak zacz膮艂em si臋 z tym bawi膰), ale jak tylko wr贸c臋 gdzie艣 tak w sierpniu to na pewno j膮 sko艅cz臋.
Zastanawiali艣cie si臋 kiedykolwiek, co tak naprawd臋 zosta艂o skutecznie "popsute" przez producenta w silniku Jawki i ogranicza mo偶liwo艣ci zwi臋kszania mocy bez dokonania drastycznych przer贸bek? Confused Cylinder - a 艣ci艣lej rzecz bior膮c, jego kana艂y: dolotowy (ss膮cy) i wydechowy. Nie chodzi mi oto, 偶e s膮 藕le wykonane - wr臋cz przeciwnie, jak por贸wnam g艂adko艣膰 wn臋trza kt贸regokolwiek kana艂u cylindra Jawki z tym co oferuje np. dobra i sprawdzona MZ, to stwierdzam 偶e Czesi w艂o偶yli wi臋cej serca w wykonanie form odlewniczych cylindra. W Jawce wn臋trze kana艂贸w jest stosunkowo g艂adkie, pomijaj膮c mo偶e jedynie uskoki kt贸re zdarzaj膮 si臋 na przej艣ciu mi臋dzy aluminium cylindra a 偶eliwn膮 tulej膮 - rzecz do艣膰 艂atwa do skorygowania. Problem jest powa偶niejszy: polega na tym, W JAKIM KIERUNKU poprowadzone s膮 te kana艂y. I jeden, i drugi s膮 dos艂ownie prostopad艂e do osi cylindra. Co to oznacza? Nic dobrego, a raczej same k艂opoty. Po pierwsze, zanim mieszanka trafi do skrzyni korbowej, musi pokona膰 bardzo skomplikowan膮 drog臋, kt贸r膮 nazywam po swojemu "chi艅skie zet" - a co, te ich krzaczki i domki kt贸re pisz膮, te偶 s膮 zakr臋cone... Very Happy No tak, pocz膮wszy od komory mieszania w ga藕niku (tej przestrzeni w kt贸rej pracuje przepustnica), mieszanka porusza si臋 w kietrunku cylindra prawie poziomo (k膮t ok.15 stopni w d贸艂), potem nagle "wpada w przepa艣膰" lec膮c pionowo w d贸艂 przez kr贸ciec ga藕nika, wreszcie na wysoko艣ci okna ss膮cego zn贸w nagle musi p臋dzi膰 mniej wi臋cej poziomo w kierunku wa艂u i skrzyni korbowej. Czyli jak ju偶 tam dociera, to ma za sob膮 skomplikowan膮 tras臋, jest nie藕le zakr臋cona i zawirowana we wszystkich mo偶liwych kierunkach. Niewiele lepiej jest jak ju偶 mieszanka si臋 spali i ma zamiar opu艣ci膰 cylinder przez kana艂 wydechowy i rur臋 wydechow膮 - najpierw trafi na denko t艂oka (jak mog艂oby by膰 inaczej, przecie偶 dzi臋ki temu t艂ok jest wprawiany w ruch), potem musi "odbi膰" od niego pod k膮tem prostym 偶eby wylecie膰 przez kana艂 wydechowy. Potem jeszcze zagi臋cie w rurze wydechowej...
呕eby ca艂y proces przebiega艂 w silniku Jawki du偶o sprawniej (szybciej), postanowi艂em przerobi膰 kana艂y ss膮cy i wydechowy tak 偶eby by艂y nakierowane wzgl臋dem cylindra pod k膮tem ok.45 stopni. Dlaczego akurat takim a nie jeszcze ostrzejszym? Bo zwyczajnie...to mo偶e si臋 nie op艂aci膰! Oka偶e si臋, 偶e nie b臋dzie mo偶liwo艣ci zamocowania ga偶nika bez przerabiania przedniego b艂otnika, nie b臋dzie jak zamocowa膰 rury wydechowej, pojawi膮 si臋 problemy z kt贸rymi mo偶na sobie nie poradzi膰. I tak rur臋 wydechowa i kr贸ciec ss膮cy trzeba robi膰 od nowa - rur臋 jeszcze z wykorzystaniem wi臋kszo艣ci oryginalnej, ale kr贸ciec musi by膰 zupe艂nie nowy! Ja zacz膮艂em sw贸j robi膰 z 偶ywicy epoksydowej odpornej na wysok膮 temperatur臋, i to w taki spos贸b 偶e stanowi ju偶 ca艂o艣膰 z cylindrem. Rura wydecu ma za to dospawany dodatkowy odcinek o kszta艂cie przekroju dopasowanym do kana艂u wydechowego. Pocz膮tek rury jest sko艣nie uci臋ty, tak 偶e zapiera si臋 o 偶eliwn膮 tulej臋 cylindra (wyfrezowa艂em tylko aluminium). Trzeba te偶 dorobi膰 nowy ko艂nierz mocuj膮cy rur臋 i przykr臋ci膰 j膮 do cylindra trzema szpilkami - bo jak jedn膮 tylko b臋dziemy chcieli da膰 z ty艂u cylindra, to nie b臋dzie doj艣cia do nakr臋tki. Z ty艂u musz膮 by膰 wi臋c dwie, po bokach.Przednia mo偶e zosta膰 tak jak by艂a w oryginale. No i oczywi艣cie, jak si臋 spawa now膮 rur臋 wydechow膮 to trzeba me膰 pewno艣膰 偶e jej koniec znajdzie si臋 w tym samym miejscu co w oryginalnej... i wszystkie po艂膮czenia musz膮 by膰 idealnie szczelne.
Uff, rozpisa艂em si臋. Ale uprzedza艂em - to szlak dla hardkorowc贸w. Zamierzam jednak nada膰 silnikowi Mustanga naprawd臋 w艣ciek艂y charakter. Jak latem doko艅cz臋 robot臋, dam zna膰 jaki jest wzrost osiag贸w. A na pewno b臋dzie drastyczny - przer贸bka eliminuje g艂贸wne wady cylindra Jawki. Liczy si臋 wyzwanie! "
Dodano: 15 wrze艣nia 2011, o 22:05
|
"Po g艂owie chodzi mi jeszcze jedna przer贸bka - skoro zmiany w cylindrze mam zamiar posun膮膰 tak daleko, mo偶e okaza膰 si臋 sensowna zmiana rury wydechowej na cie艅sz膮 (w艂a艣nie tak!). Chodzi o to, aby zwi臋kszy膰 pr臋dko艣膰 w臋dr贸wki fali ci艣nienia (spalin) i tym samym podkr臋ci膰 silnik jeszcze mocniej. Oryginalna 艣rednica wewn臋trzna rury w jawce to 26mm. 呕eby uzyska膰 przewag臋 proces贸w dynamicznych nad akustycznymi, musia艂bym j膮 zredukowa膰 do ok.22mm - obliczy艂em to ju偶 par臋 lat temu, jednak nie sprawdzi艂em w praktyce (zn贸w uk艂on w stron臋 opracowa艅 pana T.Sa艂ka). Teraz b臋d臋 mia艂 okazj臋 - ale chyba dopiero w nast臋pnym przerabianym cylindrze. Mam nadziej臋, 偶e silnik nie wybuchnie...
No tak, urlop min膮艂 a ja nieco ruszy艂em spraw臋 przer贸bki kanal贸w w cylindrze. Na razie wydech. Fotki:
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/7cf ... b37d6.htmlhttp://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/538 ... 4de72.htmlZauwa偶cie, 偶e gdy spojrze膰 przez rur臋 wydechow膮, wida膰 miejsce gdzie po za艂o偶eniu g艂owicy b臋dzie komora spalania. I o to w艂a艣nie chodzi艂o - spaliny b臋d膮 mia艂y du偶o prostsz膮 "drog臋 ucieczki"! Zdj臋cia pokazuj膮 pocz膮tkow膮 faz臋 monta偶u sko艣nej rury, jak wida膰 jest ona prowizorycznie zamocowana tylko jedn膮 艣rub膮 do cylindra - ale na tym etapie to wystarczy艂o by osi膮gn膮膰 jej po偶膮dane po艂o偶enie. Dwa kolejne punkty mocowania b臋d膮 po bokach i nieco z ty艂u. Dospawany ko艂nierz nie jest jeszcze obrobiony, ale to oczywi艣cie tylko kwestia czasu. Gotowy wydech (t艂umik zamierzam przerobi膰 na typowe enduro, z osobn膮 komor膮 rezonansow膮 i t艂umikiem) b臋dzie mia艂 wylot niemal pod g贸rnym mocowaniem tylnych amortyzator贸w. Malowanie: czarny mat 偶aroodporny. Mo偶e by膰 ciekawie...
No dobra, jak kt贸ry艣 z mod贸w chce mi dowali膰 za nekroposting - w porz膮dku, nie protestuj臋. Ale skoro co艣 da艂o si臋 doci膮gn膮膰 do ko艅ca, to cho膰by i po roku czasu warto pochwali膰 si臋 rezultatami. Oto fotka:
Jak wida膰, pozosta艂em jeszcze tymczasowo przy zwykym wydechu, jedynie zmieniaj膮c jego mocowanie, a sam膮 rur臋 pomalowa艂em 偶aroodporn膮 farb膮 na srebrno.
Najwa偶niejsze s膮 jednak efekty przer贸bki. Od razu ostrzegam 偶e nie jest to jeszcze pe艂en sukces, dlaczego - o tym za moment.
Faktem jest 偶e silnik wchodzi na obroty niczym pilarka spalinowa. Trudno ocenia膰 samym s艂uchem, ale my艣l臋 偶e osi膮ga spokojnie jakie艣 8,5-9 tys. obr/min. Problem jaki si臋 ujawni艂 w chwil臋 po uruchomieniu, to nieszczelno艣ci w miejscu mocowania rury wydechowej. Po prostu wi臋cej czasu b臋d臋 musia艂 po艣wi臋ci膰 na dopracowanie tego detalu. Motocykl pi臋knie wyrywa na ko艂o - ale tylko na wy偶szych obrotach. Na niskich ma po prostu mu艂a, ale to do艣膰 logiczne, bo uk艂ad wydechowy si臋 skr贸ci艂 a ja nie skompensowa艂em tego odsuni臋ciem przegrody od cylindra. No i na koniec najwi臋ksze dla mnie rozczarowanie: 偶ywica epoksydowa kt贸rej u偶y艂em, jednak mi臋knie od temperatury osi膮ganej przez cylinder. Po paru km jazdy pojawi艂y si臋 nieszczelno艣ci i chwytanie "lewego" powietrza. Szkoda. Ale dla mnie to tylko znak 偶e musz臋 zmieni膰 tchnologi臋 produkcji tych kr贸膰c贸w - chyba si臋 sko艅czy na frezowaniu ich z aluminium, b膮d藕 spawaniu z blachy aluminiowej. Nauczka na przysz艂o艣膰. Inna sprawa, 偶e posiadacze Pancerek i tak w zasadzie maj膮 z g艂owy sko艣ny uk艂ad dolotowy - chyba 偶e b臋d膮 ci膮膰 przedni膮 os艂on臋... Na wszelki wypadek wykonam jeszcze jeden cylinder wyposa偶ony tylko w sko艣ny wydech. Zobaczymy jak to b臋dzie. Gdyby nie problem z mi臋kn膮c膮 偶ywic膮, pewnie lata艂bym ju偶 pod 90km/h..."