Witam dzi艣 chc臋 przedstawi膰 wam jeden z cud贸w okresu PRL jest nim motorower Romet Chart. Wiem 偶e tych artyku艂贸w jest ju偶 kilka ale zawieraj膮 one ma艂o informacji a ja chc臋 pokaza膰 pi臋kno tego motoru.
Romet Chart jest najdoskonalszym i ostatnim pojazdem znanej polskiej formy ROMET.
Nazwa CHART oznacza ras臋 jednego z ps贸w my艣liwskich, st膮d te偶 m贸wi si臋 o chartach jako o serii ps贸w my艣liwskich gdy偶 Romet chcia艂 stworzy膰 tak膮 seri臋 na wz贸r serii WSK kt贸re zarywali si臋 jak niekt贸re ptaki np. Gil, Dudek.
Chart powsta艂 na skutek my艣l stworzenia doskona艂ego motoroweru kt贸ry mia艂 spe艂niacie wszystkie postawione wymogi zwi膮zane z zmian膮 przepis贸w zastosowano w ten spos贸b 艣wiat艂o stop i kierunkowskazy czego do tej pory nie posiada艂 偶aden polski motorower.
Motorower ten jest ca艂kowicie now膮 my艣l膮 techniczn膮 zastosowano w nim niespotykan膮 do tej pory w polskich motorowerach instalacj臋 elektryczn膮 6v z akumulatorem, ca艂kiem nowej konstrukcji by艂 r贸wnie偶 silnik firmy DEZAMET 027 z 3 biegow膮 skrzyni膮 bieg贸w.
Chart osi膮ga艂 bardzo du偶膮 pr臋dko艣ci a偶 70km/h wersja polska co na tamte czasy w polskich motorowerach nie by艂o spotykane.
Ale wersje eksportowane osi膮ga艂y jeszcze lepsze osi膮gi.
Chart wygl膮dem i budow膮 przypomina艂 twa s艂ynne niemieckie motocykle czyli Simson i MZ do niej bardzo przypomina艂 swym bakiem. A do Simsona bardzo by艂a podobna budowa silnika. Potocznie by艂 on nazywany polskim Simsonem i MZ z kt贸r膮 by艂 bardzo cz臋sto mylony. Z Simsona mia艂 r贸wnie偶 pasek na baga偶e kt贸ry by艂 taki sam jak w Simsonie.
Chart okaza艂 si臋 strza艂em w dziesi膮tk臋 jego solidno艣ci i atrakcyjna cena pozwala艂a na to, 偶e sta艂 si臋 on pojazdem bardzo konkurencyjnym na europejskim rynku z Simsonem wygrywa艂 cen膮.
Produkcj臋 Charta zapocz膮tkowano w Bydgoszczy w roku 1988 ale niestety w roku 1994 firma Romet upad艂a w tym samym czasie zaprzestano produkcji charta.
Do dzisiejszego czasu chart cieszy si臋 sporym nabyciem w艣r贸d polskiego spo艂ecze艅stwa. Gdy偶 jest on dzi艣 ta艅szy od Simsona. Ale dzi艣 艂atwiej jest kupi膰 Simsona ni偶 Charta poniewa偶 jest ich wi臋cej i wi臋kszo艣ci z nich ma silniki cztery biegowe.
Romet Chart 210
Charty nie by艂y tylko znane w Polsce by艂y one eksportowane do innych kraj贸w jak.
Na eksport sz艂y bardziej ciekawe wersje Charta z silnikami o wi臋kszej pojemno艣ci i 4 biegow膮 skrzyni膮 bieg贸w. Gdy偶 w innych krajach przepisy pozwala艂y na motorowery o wi臋kszej pojemno艣ci silnika.
Wersja eksportowa Charta 211 by艂a ciekawym modelem gdy偶 zastosowano w niej silnik do 70ccm i felgi z aluminiowego odlewu firmy Sachs spotykane w motorowerach Hercures i mia艂y one naklejk臋 211. Do dzisiejszych czas贸w zachowa艂o ich si臋 bardzo ma艂o wi臋kszo艣ci z nich to tylko podr贸bki czyli Chart 210 z za艂o偶onymi felgami i naklejk膮 na zam贸wienie czasem tak偶e z silnikiem 80 ale to ju偶 osoby kt贸re wk艂adaj膮 wile pasji w motocykle bo stworzenie tego silnika wymaga wiele po艣wi臋cenia. Wersja 211 by艂a r贸wnie偶 wysy艂ana na pomoc do kraj贸w Afryki.
By艂 on tylko troch臋 podobny do wersji 210 mia艂 on ca艂kiem inny kolor, inny silnik, naklejki i lusterko r贸wnie偶 przedni b艂otnik by艂 inny przypomina艂 on wygl膮dem b艂otniki znanych ogar贸w. Do tej pory nie spotka艂em si臋 z tym pojazdem ale wiem, 偶e jeden z nich powstaje.
Z biegiem lat powsta艂 chart trzy ko艂owy.
By艂 to najwyra藕niej pojazd transportowy np. skrzynki, owoce z silnikiem charta.
Niestety s艂abe zdj臋cie
i kosiarki z silnikiem charta
O charcie w 1988r powsta艂 artyku艂 w gazecie motor by艂 to test 24 godzinnej jazdy
Dane techniczne Charta * Silnik - dwusuwowy ch艂odzony powietrzem * Typ - 027 DEZAMET * Pojemno艣膰 skokowa - 49,8 cm鲁 * 艢rednica cylindra - 38 mm * Skok t艂oka - 44 mm * Stopie艅 spr臋偶ania - 8 * Moc/pr臋dko艣膰 obrotowa - 2,0 kW (2,8 KM)/5800 obr/min. * Moment obrotowy 3,5 Nm * Ga藕nik - 14MC lub BING 1/14/206, z przys艂on膮 rozruchow膮 * Sprz臋g艂o - 3-tarczowe mokre * Skrzynia bieg贸w - 3-biegowa z no偶n膮 zmian膮 bieg贸w * Paliwo - mieszanka etyliny 86 z olejem w stosunku 30:1 * Instalacja elektryczna - iskrownik-pr膮dnica typ 105 6 V - 25W * Cewka 艂adowania 6V - 1,4 A * Akumulator 6V - 10Ah * Zap艂on - bezstykowy, elektroniczny modu艂 zap艂onowy * 艢wieca zap艂onowa - F-100 (Iskra) * Masa silnika (bez oleju) - 15 kg
Wymiary * D艂ugo艣膰 ca艂kowita - 1900 mm * Rozstaw osi - 1200 mm * Szeroko艣膰 kierownicy - 685 mm * Wysoko艣膰 kierownicy - 1100 mm * Masa w stanie suchym - 76 kg * Dopuszczalne obci膮偶enie - 160 kg * Zu偶ycie paliwa - 2,3 l/100 km * Pojemno艣膰 zbiornika paliwa - 8,2 l (rezerwa 1 l)
Zawieszenie k贸艂 * przednie - widelec teleskopowy z t艂umieniem hydraulicznym, skok 140 mm. * tylne - wahacz z amortyzatorami t艂umionymi hydraulicznie, skok 65 mm.
Warto tu r贸wnie偶 doda膰 偶e chart mia艂 przednie zawieszenie o du偶ym skoku czego nie posiada艂y dawne romety to sprawia艂o 偶e chart by艂 super pojazdem w teren np. do lasu i w pole.
Ogumienie * prz贸d - 17x2.25" * ty艂 - 17x2.75" * 艁a艅cuch - rolkowy 12,7x8,51x5,2 mm 110 ogniw * Hamulce - szcz臋kowe b臋bnowe o 艣rednicy b臋bna 125 mm
Do艂膮czy艂(a): 4 sie 2010, o 21:23 Posty: 105 Pochwa艂y: 1 Pojazd: Romet Chart 210, Ogarochart, Komar, quad 125ccm GG:592706 Wojew贸dztwo:Podkarpackie
Mati931, jak nie masz o czym艣 poj臋cia to o tym nie pisz. Charty sz艂y tylko w wersjach 50 i 70ccm.
Ostatnie zdj臋cie nie przedstawia "charta 3-ko艂owego" tylko raczej motorydwan.
A co do stworzenia silnika wg. Ciebie 80-tki (tak na prawd臋 to 70ccm), nie wymaga wcale wiele pasji, tylko po prostu szcz臋艣cia, aby znale藕膰 cylinder i kartery od silnika 70ccm.
A tak w og贸le, co oznaczaj膮 s艂owa takie jak "z tond"?
Og贸lnie to ja tutaj nic ciekawego nie wyczyta艂em, to samo mo偶na by艂o stre艣ci膰 w 2x kr贸tszym "artykule" i 艂adniej to opisa膰...
ufosi nie b臋d臋 si臋 z tob膮 sprzecza艂 o te silniki poniewa偶 to wyczyta艂em na jedym z for mo偶liwe 偶e kto艣 tam zile napisa艂.
Ale nie gadaj, 偶e trzecie zdj臋cie nie przestawia pojazdu trzy ko艂owego z silnikiem charta bo taki sta艂 na allegro i by艂o tam wyra藕ne zdj臋cie tego silnika.
A i nie gadaj, 偶e je偶eli kto艣 tworzy takiego charta nie ma pasji bo zalesicie tyle informacji i cz臋艣ci naprawd臋 trzeba po艣wi臋cenia.
U偶ytkownicy przegl膮daj膮cy ten dzia艂: Brak zidentyfikowanych u偶ytkownik贸w i 2 go艣ci
Nie mo偶esz rozpoczyna膰 nowych w膮tk贸w Nie mo偶esz odpowiada膰 w w膮tkach Nie mo偶esz edytowa膰 swoich post贸w Nie mo偶esz usuwa膰 swoich post贸w Nie mo偶esz dodawa膰 za艂膮cznik贸w