Forum motorowerowe

Wszystko o motorowerach!! Tuning wizualny, porady, problemy techniczne..

Teraz jest 29 mar 2024, o 01:51

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utw贸rz nowy w膮tek Odpowiedz w w膮tku  [ Posty: 13 ]  Przejd藕 na stron臋 1, 2  Nast臋pna strona
Autor Wiadomo艣膰
PostNapisane: 2 lip 2011, o 16:22 
Weteran
Avatar u偶ytkownika

Do艂膮czy艂(a): 26 kwi 2009, o 13:37
Posty: 2312
Pochwa艂y: 25
Pojazd: Volverine
GG: 0
Wojew贸dztwo: Pomorskie

Po opublikowaniu artyku艂u 鈥濿brew wyliczeniom" (Motor nr 22/86) czytelnicy zasypali nas listami z pro艣b膮 o dalsze informacje na temat wynalazku p.Andrzeja Jakubowicza z Poznania, dotycz膮cego pulsacyjnego zaworu magnetycznego steruj膮cego strumieniem mieszanki nap艂ywaj膮cej z ga藕nika do skrzyni korbowej w silniku dwusuwowym. Spe艂niaj膮c te pro艣by podajemy ide臋 dzia艂ania urz膮dzenia, kt贸re by艂o wypr贸bowane w silniku S-38 motoroweru Komar.

Redakcja nie ma mo偶liwo艣ci sprawdzenia dzia艂ania urz膮dzenia. Wszystkie informacje i wyniki pr贸b podajemy na odpowiedzialno艣膰 i za zgod膮 autora.

Wykonywanie pulsacyjnego zaworu magnetycznego w celu odsprzeda偶y jest wykroczeniem przeciwko prawu autorskiemu, gdy偶 urz膮dzenie jest opatentowane w Urz臋dzie Patentowym PRL pod nr 100893.

W silniku dwusuwowym mieszanka paliwowo-powietrzna przygotowana przez ga藕nik wp艂ywa do skrzyni korbowej przez otw贸r (okno) w 艣ciance cylindra. Otw贸r ten jest ods艂aniany i zas艂aniany przez p艂aszcz t艂oka. Istota pomys艂u zaproponowanego przez p.An-drzeja Jakubowicza polega na wy艂膮czeniu t艂oka z funkcji rozrz膮dczej w tym zakresie. Sterowanie mieszanki przejmuje pulsacyjny zaw贸r magnetyczny.

W tym celu konieczne jest w p艂aszczu t艂oka wykonanie wyci臋cia o takiej wielko艣ci, aby umo偶liwi膰 nap艂yw mieszanki do skrzyni korbowej przez okres d艂u偶szy ni偶 to dzieje si臋 w silniku fabrycznym. Autor wynalazku, metod膮 pr贸b i b艂臋d贸w w silniku Komara zwi臋kszy艂 k膮towy otw贸r okna ss膮cego do 240掳.

Istotnym elementem urz膮dzenia jest stalowa zastawka - klapka pracuj膮ca w polu magnetycznym magnesu sta艂ego, zamykaj膮ca sko艣nie 艣ci臋t膮 miedzian膮 tulej臋. Zastawka reaguj膮ca na podci艣nienie w skrzyni korbowej, cyklicznie otwiera i zamyka kana艂 dolotowy, kt贸rym przep艂ywa mieszanka paliwowo-powietrzna. Jednocze艣nie zapobiega cofaniu si臋 jej i stwarza zjawisko dynamicznego do艂adowywania skrzyni korbowej.

Istotnym elementem urz膮dzenia jest stalowa zastawka - klapka pracuj膮ca w polu magnetycznym magnesu sta艂ego, zamykaj膮ca sko艣nie 艣ci臋t膮 miedzian膮 tulej臋. Zastawka reaguj膮ca na podci艣nienie w skrzyni korbowej, cyklicznie otwiera i zamyka kana艂 dolotowy, kt贸rym przep艂ywa mieszanka paliwowo-powietrzna. Jednocze艣nie zapobiega cofaniu si臋 jej i stwarza zjawisko dynamicznego do艂adowywania skrzyni korbowej.

1 - regulowana odbojnica,
2 - korpus ,
3 - uszczelki,
4 - zderzak odbojnicy,
5 - ci臋偶arek wywa偶aj膮cy zastawk臋,
6 - klapa zastawki,
7 - ko艂nierz tulejki,
8 - magnes sta艂y,
9 - tulejka,
10 - 艂o偶ysko 艣lizgowe - zawias zastawki

W pocz膮tkowej fazie ruchu t艂oka do g贸ry, zastawka (6) z ci臋偶arkiem (5) przytrzymywana w polu magnetycznym magnesu sta艂ego (8) zamyka szczelnie sko艣nie 艣ci臋t膮 tulej臋 (9). Podczas ruchu t艂oka ku g贸rze, w skrzyni korbowej wytwarza si臋 podci艣nienie, kt贸re stopniowo wzrasta w miar臋 ruchu t艂oka do g贸ry. W pocz膮tkowej fazie tego ruchu zastawka szczelnie zamyka kana艂 dolotowy, nie pozwalaj膮c mieszance wp艂ywa膰 do skrzyni korbowej. Gdy podci艣nieme wzro艣nie tam do tego stopnia, 偶e przezwyci臋偶y si艂y pola magnetycznego, otworzy si臋 ona gwa艂townie, umo偶liwiaj膮c wtargni臋cie mieszanki do skrzyni korbowe]. Zastawka podczas swego ruchu ku g贸rze napotyka zderzak odbojnicy (4), w kt贸ry uderza i wraca zamykaj膮c kana艂 dolotowy. T艂ok w tym czasie kontynuuje sw贸j ruch ku g贸rze, zwi臋kszaj膮c w dalszym ci膮gu podci艣nienie w skrzyni korbowej. Zastawka zaczyna powtarza膰 swoje ruchy, z tym 偶e jej nast臋pne wychylenia s膮 szybsze i wzrastaj膮 w miar臋 wzrostu podci艣nienia w skrzyni korbowej.

Cykle porcjuj膮ce mieszank臋 powtarzaj膮 si臋 kilka do kilkunastu razy na jeden ruch ss膮cy t艂oka, w zale偶no艣ci od pojemno艣ci silnika i szybko艣ci obrotu wa艂u korbowego. Zastawka, drgaj膮c w strumieniu wp艂ywaj膮cej mieszanki, zwi臋ksza jej szybko艣膰, jednocze艣nie uniemo偶liwiaj膮c cofanie si臋 jej do ga藕nika.

Istotnymi trudno艣ciami w skonstruowaniu urz膮dzenia jest dobranie parametr贸w poszczeg贸lnych element贸w, kt贸re w warunkach amatorskich mo偶na Wykona膰 tylko drog膮 kolejnych przymiarek:

- k膮ta 艣ci臋cia tulejki w kanale dolotowym ;
- masy zastawki i jej wywa偶enie;
- dobrania magnesu sta艂ego;
- regulacj臋 odbojnicy, by zastawka zamyka艂a si臋 przy ma艂ych zmianach podci艣nienia w skrzyni korbowej.

Wszystkie te parametry i konkretne wymiary urz膮dzenia zale偶ne s膮 od konstrukcji silnika, do kt贸rej b臋dziemy go wykonywali. By osi膮gn膮膰 za艂o偶one rezultaty trzeba wiele pr贸b. do wykonania tego urz膮dzenia mog膮 zabra膰 si臋 tylko do艣wiadczeni i cierpliwi hobbi艣ci - konstruktorzy.

W silnikach wielocylindrowych pulsacyjny zaw贸r magnetyczny oraz wyci臋cie w p艂aszczu t艂oka trzeba wykona膰 osobno do ka偶dego cylindra.

Opisane powy偶ej urz膮dzenie by艂o z powodzeniem u偶ytkowane w silniku S-38, motoroweru Komar, obni偶aj膮c zu偶ycie paliwa o ok. 50 proc.

Jednocze艣nie prosimy wszystkich czytelnik贸w, kt贸rzy zbuduj膮 zastawk臋 i b臋d膮 j膮 eksploatowali w swoich silnikach, o podzielenie si臋 z redakcj膮 uzyskiwanymi wynikami.

Na podstawie opisu patentowego i rozmowy z autorem urz膮dzenia, opracowa艂 i rysunek wykona艂:

KRZYSZTOF POTOCKI, Fot. Stanis艂aw Ossowski - Motor 17 sierpnia 1986
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Teraz tak, mam rozumie膰 偶e to doda mocy ?;F
Dziwne, ma艂o z tego rozumiem xd
Co o tym s膮dzicie?
To jest co艣 w stylu membrany?

_________________
Dziadek: "... dow贸d na to, 偶e fiat potrafi zrobi膰 lepsze lepsze auto ni偶 typowy golf 4... "
:D Italia Engine Power! :D


G贸ra
 Zobacz profil Offline  
 
PostNapisane: 2 lip 2011, o 19:54 
Weteran
Avatar u偶ytkownika

Do艂膮czy艂(a): 26 lip 2009, o 19:18
Posty: 1208
Lokalizacja: W艂oc艂awek
Pochwa艂y: 31
Pojazd: nogi :)
GG: 20099108
Wojew贸dztwo: Kuj.-pom.
Zmniejsza艂o to zapotrzebowanie na paliwo nie trac膮c na mocy i osi膮gach

_________________
Patrz w lusterka ! Motocykle s膮 wsz臋dzie !


G贸ra
 Zobacz profil Offline  
 
PostNapisane: 2 lip 2011, o 19:56 
Weteran
Avatar u偶ytkownika

Do艂膮czy艂(a): 26 kwi 2009, o 13:37
Posty: 2312
Pochwa艂y: 25
Pojazd: Volverine
GG: 0
Wojew贸dztwo: Pomorskie
Czyli mniej pali艂 a osi膮gi nie spad艂y?
Tak mam to rozumie膰?

_________________
Dziadek: "... dow贸d na to, 偶e fiat potrafi zrobi膰 lepsze lepsze auto ni偶 typowy golf 4... "
:D Italia Engine Power! :D


G贸ra
 Zobacz profil Offline  
 
PostNapisane: 2 lip 2011, o 20:05 
Weteran
Avatar u偶ytkownika

Do艂膮czy艂(a): 3 sty 2010, o 16:44
Posty: 428
Lokalizacja: Sok贸艂ka
Pochwa艂y: 20
Pojazd: Zipp Shock, Ogar 200, Opel Frontera 2.0 Sport.
GG: 13259464
Wojew贸dztwo: Podlaskie
Dok艂adnie. Fajna sprawa.


Czy tego ju偶 nie by艂o? ;>

_________________
Podpis zbyt rozbudowany : poka偶 podpis
"Zabierz mnie do swej stodo艂y, ja b臋d臋 le偶a艂 ho艂y i ho艂a bendzie ty, a twoj ba膰ko bendzie z艂y. Potem p贸jdziemy do chlewa i zrobim to co trzeba, ja poka偶臋 tobie to, heto ma艂py robi膮 w ZOO!"

Kto rano wstaje... TEN SI臉 G脫WNO WY艢PI!!!

Naprawa Simsona na pewnym forum...
Cytuj:
Zmie艅 艣wiece ustaw poprawnie zap艂on chyba ze ma elektronika...


Menda Pa藕dzioch.
http://nonsensopedia.wikia.com/wiki/Mar ... 5%BAdzioch


G贸ra
 Zobacz profil Offline  
 
PostNapisane: 2 lip 2011, o 21:00 
VIP

Do艂膮czy艂(a): 25 lip 2010, o 14:12
Posty: 2137
Lokalizacja: Okolice Gda艅ska
Pochwa艂y: 31
Pojazd: Ogar 200
GG: 0
Wojew贸dztwo: Pomorskie
Chyba jeszcze nie.
A og贸艂em fajna sprawa z tym

_________________
Podpis zbyt rozbudowany : poka偶 podpis


G贸ra
 Zobacz profil Offline  
 
PostNapisane: 2 lip 2011, o 21:08 
Zbanowany
Avatar u偶ytkownika

Do艂膮czy艂(a): 24 mar 2010, o 20:58
Posty: 1772
Lokalizacja: Kowalewo Pomorskie
Pochwa艂y: 10
Pojazd: WSK 125
Romet 50 T-1
Romet Pony 301
Aprilia AF1

GG: 3733815
Wojew贸dztwo: Kuj.-pom.
Mo偶e kto艣 w skr贸cie napisa膰 jak to dzia艂a艂o ?

_________________
"S艂abo艣ci膮 ka偶dej m膮drej idei jest to, 偶e staraj膮 si臋 realizowa膰 j膮 g艂upcy"


Obrazek

Moje Aukcje Allegro
Moja Galeria Zdj臋膰


G贸ra
 Zobacz profil Offline  
 
PostNapisane: 2 lip 2011, o 21:31 
VIP
Avatar u偶ytkownika

Do艂膮czy艂(a): 4 kwi 2010, o 17:49
Posty: 1852
Lokalizacja: 呕ychlin/Kutno
Pochwa艂y: 5
Pojazd: Opel Astra G 1.6 8v, Bohy z Dedeeru
GG: 5104517
Wojew贸dztwo: 艁贸dzkie
Nie jestem pewien, ale chyba magnes trzyma艂 klapk臋, aby ta zamyka艂a doj艣cie paliwa do cylindra. Kiedy podczas obrotu wa艂u w komorze korbowej powstawa艂o podci艣nienie, pokonywa艂o ono si艂臋 magnesu i klapka unosi艂a si臋 do g贸ry, otwieraj膮c tym samym dop艂yw paliwa. Gdy dotkn臋艂a odboju powraca艂a do swej pierwotnej pozycji, czyli zamyka艂a dop艂yw paliwa. I tak kilka razy. Jak si臋 myl臋 to nie biczujcie mnie xD

_________________
"Je艣li chcesz, by co艣 dobrze zrobiono - zr贸b to sam..."


G贸ra
 Zobacz profil Offline  
 
PostNapisane: 2 lip 2011, o 22:05 
Weteran
Avatar u偶ytkownika

Do艂膮czy艂(a): 26 kwi 2009, o 13:37
Posty: 2312
Pochwa艂y: 25
Pojazd: Volverine
GG: 0
Wojew贸dztwo: Pomorskie
Tylko kufa jak to wyregulowa膰 xd

_________________
Dziadek: "... dow贸d na to, 偶e fiat potrafi zrobi膰 lepsze lepsze auto ni偶 typowy golf 4... "
:D Italia Engine Power! :D


G贸ra
 Zobacz profil Offline  
 
PostNapisane: 2 lip 2011, o 22:29 
Poziom
Avatar u偶ytkownika

Do艂膮czy艂(a): 24 maja 2010, o 11:04
Posty: 1063
Lokalizacja: Pas艂臋k
Pochwa艂y: 2
Pojazd: keeway f-act
GG: 4100499
Wojew贸dztwo: Warm.-maz.
to co艣 jak zaw贸r membranowy...

_________________
Projekt keeway fact LC
80%


G贸ra
 Zobacz profil Offline  
 
PostNapisane: 2 lip 2011, o 22:41 
VIP
Avatar u偶ytkownika

Do艂膮czy艂(a): 4 kwi 2010, o 17:49
Posty: 1852
Lokalizacja: 呕ychlin/Kutno
Pochwa艂y: 5
Pojazd: Opel Astra G 1.6 8v, Bohy z Dedeeru
GG: 5104517
Wojew贸dztwo: 艁贸dzkie
Fanatyk napisa艂(a):
Tylko kufa jak to wyregulowa膰 xd


mo偶e t膮 odbojnic膮 da艂o si臋 wyregulowa膰...

_________________
"Je艣li chcesz, by co艣 dobrze zrobiono - zr贸b to sam..."


G贸ra
 Zobacz profil Offline  
 
Wy艣wietl posty nie starsze ni偶:  Sortuj wg  
Utw贸rz nowy w膮tek Odpowiedz w w膮tku  [ Posty: 13 ]  Przejd藕 na stron臋 1, 2  Nast臋pna strona

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegl膮da forum

U偶ytkownicy przegl膮daj膮cy ten dzia艂: Brak zidentyfikowanych u偶ytkownik贸w i 0 go艣ci


Nie mo偶esz rozpoczyna膰 nowych w膮tk贸w
Nie mo偶esz odpowiada膰 w w膮tkach
Nie mo偶esz edytowa膰 swoich post贸w
Nie mo偶esz usuwa膰 swoich post贸w
Nie mo偶esz dodawa膰 za艂膮cznik贸w

Szukaj:
Skocz do:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Przyjazne u偶ytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL
phpBB SEO
www.ogar200.pl , www.motorowery.net