Hmm... tuning S-38;) tak się składa, że sam miałem ten motorower przed simkiem... strasznie kłopotliwy;d Ale jest na te silniki sposób... na 100% zwiększenie mocy... bez problemu 4KM przy 7200obr\min w sumie to mój pomysł... przerabiałem takie motory jak Simson s51 sam ze swojego wyciągnąłem 12KM, ale tu zastosowana została membrana pomijając modyfikacje cylindra DDR 70ccm i założenie gaźnika fi=21mm oraz motocykla MZ 251... podobne zmiany... ale wracając do tematu....Silnik Komar czyli nasz S-38 został przyblokowany fabrycznie przez konstrukcje silnika... głównymi jego, że tak powiem blokadami są kąty otwarcia i zamknięcia okien i ich czasy... mówiąc wprost ma zakłócony rezonans wysokich obrotów, oraz zablokowany przez gardziel gaźnika, cylindra tylko 12mm... przez co mamy tak jakby mniej gazu...;) po moich wieloletnich praktykach na silnikach dwusuwowych, mogę powiedzieć że z tego silnika da się wyciągnąć 5,5KM na bardzo dobrych egzemplarzach części i szczelności układu tłokowo-korbowego... silnik może mieć ta moc, tak jak z Simsona da się nawet 17KM wyciągnąć;d lecz powiem tak silnik się rozsypie;d sprzęgło komara nie przekaże stabilnie i bez poślizgu momentu obrotowego większego niż 4Nm łożysko korbowodu wału może się rozsypać skrzynia biegów, mam na myśli bieg pierwszy na 100% przy szarpnięciu zetną się wszystkie tryby na choince;d więc polecam zrobić tak jak ja u swojego...
;p najpierw zacznijmy od sprawdzenia jaka jest odległość miedzy dolną krawędzią okien płuczących i okna wydechowego powinna ona wynosić 44,5mm od GMP dlaczego tak... ponieważ skok tłoka u silnika s38 wynosi 44mm ale zawsze daje się pewien naddatek więc 44,5 nie więcej nie mniej... znając silnik komara jest pewnie niżej... więc będzie trzeba splanować cylinder od góry w miejscu styku jego płaszczyzny z głowica tak by dolne krawędzie okien płuczących i okna wydechu były na wysokości 44,5mm(wymiaru należy ściśle przestrzegać!!!) (Cylinder splanować równo!!! )najlepiej dać go do jakiegoś zakładu który to splanuje idealnie prosto... po zrobieniu dolnej krawędzi kanałów płuczących na wysokości 44,5mm od GMP należy podnieść ich górna krawędź na wysokość 36,5mm od GMP. czemu tak?? dlatego ze taki powinien być kąt otwarcia kanałów płuczących dla naszego strojenia... Następnym krokiem jest poszerzenie kanałów płuczących na wymiar 17mm (max17,5mm) , oczywiście podnoszenie oraz poszerzanie okien płuczących należy wykonać, tak by nie zmienić ich kształtu oraz i kątów wydmuchu... najlepiej podnosić i poszerzać je mini szlifierką z kamieniem 3mm (szlifierka ta wygląda podobnie jak wiertarka dentystyczna) po dokonaniu powiększenia okien płuczących i sprawdzenia ich symetrii wydmuchu mieszanki (jeśli nie została zachowana symetria należy skorygować katy wydmuchu tak by były prawidłowo) (NALEŻY PAMIĘTAĆ ,ŻE KANAŁY POSZERZAMY W STRONĘ GAŹNIKA NIE W STRONĘ WYDECHU!!!!! ponieważ poszerzenie kanałów bliżej okna wydechowego powoduje spadek szczelności miedzy oknem wydechu a płukiem i są straty mieszanki co powoduje drastyczny spadek mocy!!!) na Kolejnym krokiem jest poszerzenie okna wydechowego na wymiar 24-25mm(25mm max!!!) oraz podniesienie jego górnej krawędzi do 30,0mm od GMP (okno powinno być kwadratowe)
kolejnym krokiem jest planacja głowicy o 1,5mm albo 2mm też należy zrobić to idealnie... następnie zwiększyć gardziel gaźnika do wymiarów 16mm i zastosować gaźnik 16mm od jakiegoś motoru ja miałem od kosiarki...następnie okno ssące (PAMIĘTAJMY NIE OPUSZCZAMY OKNA SSĄCEGO !!!) zmianie ulega jedno wysokość od górnej krawędzi! należy ją spiłować na na wysokość 55mm i poszerzyć całe okno na 22,0mm-23,0mm!! przypomnę jeszcze raz nie należy obniżać dolnej krawędzi okna ssącego.... !!!! tłok spiłować o 3mm i spolerować(tłok oczywiście nowy spasowany z cylindrem) wysokość tłoka będzie miała wtedy 50mm od podstawy do górnej jego części przylegającej do cylka... żeby ktoś czasami nie spiłował go na wysokość 5cm od dołu do szczytu denka!!!! na sam koniec w zależności ile się spiłowało cylinder należy podłożyć taka liczbę uszczelek lub dorobić uszczelkę z czegoś twardego (jakiegoś grubszego kartonu) tak żeby tłok będąc w GMP wystawał normalnie za cylinder(czyli tylko jego zaokrąglone denko!!) następnie wypolerować komorę korbowa i wszystkie kanały w cylindrze założyć wydech od Simsona i wyregulować gaźnik....sprawdzi szczelność cylinder-głowica i cylinder-kartery , cylinder-gaźnik oraz osiowość kanału gardziela gaźnika z gardzielem cylindra.... i będzie 4KM jeśli cylinder oraz całe układy są w idealnym stanie(jak nowe/) max szczelności!!!Ja tak miałem komarek leciał 70km\h.. bardzo elastyczny moment obrotowy... Dla bardziej wyposażonych i bardziej zręcznych polecam zanieść wał korbowy na prasę rozłożyć go na dwie części i zaspawać tak by przeciwwagi były okrągłe jak u simka a nie pół okrągłe..,. da to dużo większa elastyczność i zdolność do przyśpieszenia... ponieważ zmniejszy się komora pod tłokiem i wraz z nią wzroście podciśnienie zasysu mieszanki oraz ciśnienie sprężenia pierwotnego co da większy wydmuch mieszanki nad tłoka....(polecam tę modyfikację) lecz to musi dokonać spawacz wyposażony w nowoczesna spawarkę oraz tokarki ro równego stoczenia nierówności oraz ustawienia osiowości wału. Wszystkie pytania pod nr GG 7525948... pozdro
Autor postu otrzymał pochwałę