Forum motorowerowe
http://www.forum.ogar200.pl/

Historia Rometa Charta
http://www.forum.ogar200.pl/historia-rometa-charta-t6887.html
Strona 1 z 3

Autor:  mati931 [ 4 gru 2010, o 15:34 ]
Tytuł:  Historia Rometa Charta

Witam dziś chcę przedstawić wam jeden z cudów okresu PRL jest nim motorower Romet Chart.
Wiem że tych artykułów jest już kilka ale zawierają one mało informacji a ja chcę pokazać piękno tego motoru.

Romet Chart jest najdoskonalszym i ostatnim pojazdem znanej polskiej formy ROMET.

Nazwa CHART oznacza rasę jednego z psów myśliwskich, stąd też mówi się o chartach jako o serii psów myśliwskich gdyż Romet chciał stworzyć taką serię na wzór serii WSK które zarywali się jak niektóre ptaki np. Gil, Dudek.

Chart powstał na skutek myśl stworzenia doskonałego motoroweru który miał spełniacie wszystkie postawione wymogi związane z zmianą przepisów zastosowano w ten sposób światło stop i kierunkowskazy czego do tej pory nie posiadał żaden polski motorower.

Motorower ten jest całkowicie nową myślą techniczną zastosowano w nim niespotykaną do tej pory w polskich motorowerach instalację elektryczną 6v z akumulatorem, całkiem nowej konstrukcji był również silnik firmy DEZAMET 027 z 3 biegową skrzynią biegów.

Chart osiągał bardzo dużą prędkości aż 70km/h wersja polska co na tamte czasy w polskich motorowerach nie było spotykane.

Ale wersje eksportowane osiągały jeszcze lepsze osiągi.

Chart wyglądem i budową przypominał twa słynne niemieckie motocykle czyli Simson i MZ do niej bardzo przypominał swym bakiem. A do Simsona bardzo była podobna budowa silnika. Potocznie był on nazywany polskim Simsonem i MZ z którą był bardzo często mylony. Z Simsona miał również pasek na bagaże który był taki sam jak w Simsonie.

Chart okazał się strzałem w dziesiątkę jego solidności i atrakcyjna cena pozwalała na to, że stał się on pojazdem bardzo konkurencyjnym na europejskim rynku z Simsonem wygrywał ceną.

Produkcję Charta zapoczątkowano w Bydgoszczy w roku 1988 ale niestety w roku 1994 firma Romet upadła w tym samym czasie zaprzestano produkcji charta.

Do dzisiejszego czasu chart cieszy się sporym nabyciem wśród polskiego społeczeństwa. Gdyż jest on dziś tańszy od Simsona. Ale dziś łatwiej jest kupić Simsona niż Charta ponieważ jest ich więcej i większości z nich ma silniki cztery biegowe.

Romet Chart 210
Obrazek
Obrazek


Charty nie były tylko znane w Polsce były one eksportowane do innych krajów jak.

Na eksport szły bardziej ciekawe wersje Charta z silnikami o większej pojemności i 4 biegową skrzynią biegów. Gdyż w innych krajach przepisy pozwalały na motorowery o większej pojemności silnika.

Wersja eksportowa Charta 211 była ciekawym modelem gdyż zastosowano w niej silnik do 70ccm i felgi z aluminiowego odlewu firmy Sachs spotykane w motorowerach Hercures i miały one naklejkę 211.
Do dzisiejszych czasów zachowało ich się bardzo mało większości z nich to tylko podróbki czyli Chart 210 z założonymi felgami i naklejką na zamówienie czasem także z silnikiem 80 ale to już osoby które wkładają wile pasji w motocykle bo stworzenie tego silnika wymaga wiele poświęcenia. Wersja 211 była również wysyłana na pomoc do krajów Afryki.
Obrazek
Obrazek
Obrazek


Ciekawym prototypem legendą motoryzacji był Romet Chart 310

Był on tylko trochę podobny do wersji 210 miał on całkiem inny kolor, inny silnik, naklejki i lusterko również przedni błotnik był inny przypominał on wyglądem błotniki znanych ogarów. Do tej pory nie spotkałem się z tym pojazdem ale wiem, że jeden z nich powstaje.


Obrazek
Obrazek
Obrazek


Z biegiem lat powstał chart trzy kołowy.

Był to najwyraźniej pojazd transportowy np. skrzynki, owoce z silnikiem charta.

Niestety słabe zdjęcie :-/

Obrazek

i kosiarki z silnikiem charta

O charcie w 1988r powstał artykuł w gazecie motor był to test 24 godzinnej jazdy

Artykuł macie tutaj

http://www.imagebanana.com/view/s7xmjqc0/chartMotor.jpg
http://www.imagebanana.com/view/biyc82i ... Motor1.jpg
http://www.imagebanana.com/view/ywe0syy ... Motor2.jpg
http://www.imagebanana.com/view/80ojo61 ... Motor3.jpg

Dla osób chcących bliżej poznać Romety polecam





Dane techniczne Charta
* Silnik - dwusuwowy chłodzony powietrzem
* Typ - 027 DEZAMET
* Pojemność skokowa - 49,8 cm³
* Średnica cylindra - 38 mm
* Skok tłoka - 44 mm
* Stopień sprężania - 8
* Moc/prędkość obrotowa - 2,0 kW (2,8 KM)/5800 obr/min.
* Moment obrotowy 3,5 Nm
* Gaźnik - 14MC lub BING 1/14/206, z przysłoną rozruchową
* Sprzęgło - 3-tarczowe mokre
* Skrzynia biegów - 3-biegowa z nożną zmianą biegów
* Paliwo - mieszanka etyliny 86 z olejem w stosunku 30:1
* Instalacja elektryczna - iskrownik-prądnica typ 105 6 V - 25W
* Cewka ładowania 6V - 1,4 A
* Akumulator 6V - 10Ah
* Zapłon - bezstykowy, elektroniczny moduł zapłonowy
* Świeca zapłonowa - F-100 (Iskra)
* Masa silnika (bez oleju) - 15 kg

Wymiary
* Długość całkowita - 1900 mm
* Rozstaw osi - 1200 mm
* Szerokość kierownicy - 685 mm
* Wysokość kierownicy - 1100 mm
* Masa w stanie suchym - 76 kg
* Dopuszczalne obciążenie - 160 kg
* Zużycie paliwa - 2,3 l/100 km
* Pojemność zbiornika paliwa - 8,2 l (rezerwa 1 l)

Zawieszenie kół
* przednie - widelec teleskopowy z tłumieniem hydraulicznym, skok 140 mm.
* tylne - wahacz z amortyzatorami tłumionymi hydraulicznie, skok 65 mm.

Warto tu również dodać że chart miał przednie zawieszenie o dużym skoku czego nie posiadały dawne romety to sprawiało że chart był super pojazdem w teren np. do lasu i w pole.

Ogumienie
* przód - 17x2.25"
* tył - 17x2.75"
* Łańcuch - rolkowy 12,7x8,51x5,2 mm 110 ogniw
* Hamulce - szczękowe bębnowe o średnicy bębna 125 mm

Oświetlenie
* przód - reflektor z żarówką BD-20d; 6V - 25/25W
* tył - lampa tylna z żarówką dwuwłóknową BAY-15d/19 w tym:
* światło tylne 6V - 5W,
* światło stop 6V - 21W
* Kierunkowskazy - żarówki BA-15s/19; 6V - 21W
* przerywacz kierunkowskazów ME-2; 6V - 2x21W
* Oświetlenie prędkościomierza - żarówka BA-9s; 6V - 2W
* Sygnał dźwiękowy - 6V zasilany z akumulator

I to tyle z historii pięknego motoroweru jakim był Romet Chart

A więc jeśli masz Charta to dbaj i szanuj :!:

Jeżeli popełniłem jakieś błędy to proszę o poprawę.

Artykuł w całości napisany specjalnie dla http://www.forum.ogar200.pl

Autor:  Maciej [ 4 gru 2010, o 15:38 ]
Tytuł:  Re: Historia Rometa Charta

Wszystko ładnie pięknie, ale czy silniki na export czasem nie były 70ccm?

Autor:  mati931 [ 4 gru 2010, o 15:44 ]
Tytuł:  Re: Historia Rometa Charta

A no fakt zile napisałem ale na eksport szły i 70 i 80 i chyba 110

Autor:  Maciej [ 4 gru 2010, o 15:50 ]
Tytuł:  Re: Historia Rometa Charta

Ja słyszałem tylko o 70 więc nic więcej się nie odzywałem ;]

Autor:  mati931 [ 4 gru 2010, o 15:55 ]
Tytuł:  Re: Historia Rometa Charta

Jak będę miał czas to zrobię jeszcze kilka artykułów o fiacie 126p, WSK, Jawa 350 ale to już jak będę miał czas.

Autor:  Maciej [ 4 gru 2010, o 16:06 ]
Tytuł:  Re: Historia Rometa Charta

Jak będziesz o fiacie robił to mogę ładne zdjęcia porobić ;p

Autor:  ufosi [ 4 gru 2010, o 16:14 ]
Tytuł:  Re: Historia Rometa Charta

Mati931, jak nie masz o czymś pojęcia to o tym nie pisz. Charty szły tylko w wersjach 50 i 70ccm.

Ostatnie zdjęcie nie przedstawia "charta 3-kołowego" tylko raczej motorydwan.

A co do stworzenia silnika wg. Ciebie 80-tki (tak na prawdę to 70ccm), nie wymaga wcale wiele pasji, tylko po prostu szczęścia, aby znaleźć cylinder i kartery od silnika 70ccm.

A tak w ogóle, co oznaczają słowa takie jak "z tond"?

Ogólnie to ja tutaj nic ciekawego nie wyczytałem, to samo można było streścić w 2x krótszym "artykule" i ładniej to opisać...

Autor:  mati931 [ 4 gru 2010, o 16:49 ]
Tytuł:  Re: Historia Rometa Charta

ufosi nie będę się z tobą sprzeczał o te silniki ponieważ to wyczytałem na jedym z for możliwe że ktoś tam zile napisał.

Ale nie gadaj, że trzecie zdjęcie nie przestawia pojazdu trzy kołowego z silnikiem charta bo taki stał na allegro i było tam wyraźne zdjęcie tego silnika.

A i nie gadaj, że jeżeli ktoś tworzy takiego charta nie ma pasji bo zalesicie tyle informacji i części naprawdę trzeba poświęcenia.

A za słowo z tond przepraszam ale mam dysekcje.

Autor:  Ogaron [ 4 gru 2010, o 16:55 ]
Tytuł:  Re: Historia Rometa Charta

Fajne, można jeszcze dodać Rometa Norkę - 3-kołowiec inwalidzki z silnikiem Charta.

Autor:  Ogarkowiec [ 4 gru 2010, o 17:01 ]
Tytuł:  Re: Historia Rometa Charta

Charty były bardzo drogie, ich cena była większa od ceny WSK i to była jedna z przyczyn, że Romet upadł :-/

Ty ty piszesz, że były tanie :idea:

Strona 1 z 3 Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/